1895: Namibia – czy uwolnienie afrykańskich kolei przyniesie im sukces?

Przed kilkoma dniami świat obiegła nowina. 1895: Namibia wydawnictwa Double-O Games stała się publicznie dostępną dla fanów „print’n’play”. Czy owo „uwolnienie” da grze wzrost popularności, a może nawet nowe życie? Czas pokaże… Poniżej zaś kilka uwag o grze.

Pliki do wykonania gry można znaleźć na stronie producenta. Niestety strona działa w oparciu o ramki (kiedy to było? lata ’90? …), więc trudno podać dobre linki bezpośrednie. Dla ułatwienia zasady są tutaj, a materiały tutaj.

Gra przeznaczona jest dla trzech graczy, co jest rzadkością pośród 18xx. Ale to właśnie krótka gra dla niewielu graczy była celem projektanta – w opisie wyczytamy na przykład (w moim tłumaczeniu): „czasem, po długim dniu grania 18xx, pozostaje tylko kilku graczy, gotowych zagrać kolejną krótką 18xx.”

Niestety o grze mało napisano. A Ci co pisali, podkreślali, że to opinie o małych podstawach. Powracają zarzuty o powtarzalność rozgrywek, szczególnie jeśli idzie o układ torów. Z drugiej strony inni podkreślają, że w warstwie finansowej dzieje się więcej i wyniki gry mocno od tego zależą.

Nie ma chyba lepszego sposobu niż sprawdzenie samemu! Jeśli ktoś ma smykałkę do „robótek ręcznych”, to wykonanie tej gry powinno być dość łatwe, ze względu na małą liczbę torów i komponentów w ogóle. Ja jednak mam złe doświadczenia na polu „print’n’play” (w zakresie 18xx) i dlatego zdecyduję się raczej na próby z Play By Forum. Muszę jednak najpierw przyswoić sobie zasady i opracować arkusz kalkulacyjny. Na szczęście sama mapa w PostScript’cie już jest gotowa. Kto chciałby zagrać niech wypatruje ogłoszenia w wątku 18XX play by email game clearinghouse.

Skoro gra jest krótka, to mam nadzieję móc po kilku rozgrywkach napisać recenzję!