YATSL: Yet Another Twilight Struggle League 2016 Edition

Kolej na Zimną Wojnę!

Dziś ogłoszenie grzecznościowe. Kolega organizuje YATSL: Yet Another Twilight Struggle League 2016 Edition od 1 stycznia 2016. Liga ma też swoje wydarzenie na Facebooku.

Zimna Wojna nie należy do moich ulubionych gier. Ale nawet mnie zachwyca bogactwem informacji historycznych, przemycanych „przy okazji”.No i do tego jest to po prostu bardzo dobra gra, co wysoka ocena na BoardGameGeek – 8,33 – zdaje się potwierdzać. Dlatego też nie raz już siadałem do niej i dobrze się bawiłem.

Serdecznie więc zapraszam do udziału w lidze!

Kolej w czasach zimnej wojny

Była już Zimna Wojna, teraz kolej na kolej. W czasach zimnej wojny oczywiście.

Nieraz działo się tak, że coś, co początkowo było śmiałym projektem o zastosowaniu militarnym, z czasem znalazło zastosowania cywilne. Internet* czy satelity to pierwsze z brzegu przypadki. Oba z czasów zimnej wojny zresztą. No albo choć przekładało się na poprawę infrastruktury cywilnej, by mogła utrzymać ewentualne zastosowania wojenne.

Takim przykładem – powiązanym z koleją – mogą być pociągi rakietowe Związku Radzieckiego. W miesięczniku „Świat kolei”, numer 11/2011, można znaleźć ciekawy artykuł pod tytułem „Rosyjskie pociągi rakietowe BŻRK”, autorstwa panów Konrada Mackiewicza i Zbigniewa Tucholskiego. Żeby nie powtarzać niepotrzebnie tego, co oni napisali lepiej ode mnie, pozwolę sobie zacytować fragmenty tego artykułu:

Z tych względów rozpoczęto opracowanie nowych, mobilnych koncepcji bazowania balistycznych rakiet międzykontynentalnych. W broń jądrową uzbrojono także okręty podwodne, a następnie obie strony zimno-wojennego konfliktu rozpoczęły prace nad kolejowym systemem bazowania międzykontynentalnych rakiet balistycznych. Jednym z decydujących czynników, które umożliwiły opracowanie takiego systemu w ZSRR była charakterystyka techniczna tutejszej szerokotorowej sieci kolejowej, a w szczególności znaczna długość magistralnych linii kolejowych, duża szybkość handlowa pociągów, a przede wszystkim znaczna ładowność taboru kolejowego, większa skrajnia oraz duży nacisk osiowy (znacznie przekraczające podobne parametry kolei normalnotorowych o szerokości toru 1435 mm). Koncepcja budowy kolejowych wyrzutni rakiet balistycznych była niezwykle kusząca, jednak jej realizacja napotkała na duże trudności techniczne, zaangażowała również znaczny potencjał naukowo-techniczny i pochłonęła duże środki.

Opracowanie rosyjskiego bojowego rakietowego systemu kolejowego (ros. BŻRK) ma długą historię. Już po skonstruowaniu w biurze konstrukcyjnym OKB-1 rakiety RT-2 w 1959 roku, twórca rosyjskiej technologii rakietowej Sergiej Koralow rozważał opracowanie jej kolejowego wariantu bazowania. Była to zapewne odpowiedź na amerykański projekt kolejowego wariantu bazowania rakiety SM-80D Minuteman.

Innym pomysłem było też napędzanie pociągów reaktorami jądrowymi:

Pierwsze prace koncepcyjne związane z opracowaniem lokomotyw z napędem atomowym powstawały w ZSRR w latach 50. XX w. Jednak ówczesna konstrukcja oraz wielkość reaktorów jądrowych wykluczała budowę takich pojazdów ze względu na ograniczenia wynikające ze skrajni kolejowej oraz nacisków osiowych.

W celu zwiększenia zasięgu i praktycznie bezobsługowej eksploatacji BŻRK na początku lat 80. powstała koncepcja opracowania konstrukcji lokomotywy z napędem atomowym. (…)

(…) W 1985 roku opracowano wariant konstrukcji lokomotywy spalinowej z reaktorem na neutrony prędkie BOR-60. (…) Nie zbudowano ani jednej lokomotywy z napędem atomowym, zaś prace projektowe zakończono w 1985 roku ze względu na zagrożenie katastrofą i skażeniem o nieobliczalnych skutkach.

Gry wojenne

Ostatecznie jednak nie jesteśmy tu po to, by rozprawiać o kolei. Ma być przecież o grach planszowych!

Oczywiście tematyka kolejowa w grach planszowych ma bogate tradycje. Ale zwykle dotyczy to strony ekonomicznej. Czasem gier dla dzieci. Co jednak z tematyką bliższą wojnie, zimnej wojnie?

Kojarzę – tylko z nazwy niestety! – grę PanzerZug. To gra wojenna, o pociągu pancernym oczywiście, wydawnictwa Winsome Games. Gra pod wieloma względami nietypowa. Kolejowa, ale wojenna. Wydawnictwa celującego raczej w ekonomicznych. Nawet numerek w bazie danych BoardGameGeek jest nietypowy, bo bardzo niski (957 – zatem mieście się w pierwszym tysiącu dodanych gier, dziś numery zbliżają się już do 200 tysięcy…). Ale PanzerZug to gra z czasów II Wojny Światowej…

Niestety nie są mi znane gry poruszające tematykę „pociągów rakietowych”. Co jednak znaczy, że oto jest nisza do zagospodarowania!

Podsumowanie

Podsumowanie jest proste. Choć „wkładka” do artykułu jest dość obszerna, to nie zapominajmy, o co tak naprawdę tu chodzi. A chodzi o YATSL: Yet Another Twilight Struggle League 2016 Edition!

Dlatego ponownie gorąco zachęcam do wzięcia udziału!